Predictive modelling
In de toekomst kijken? Met predictive modelling kan dat. Onze data scientisten ontwikkelen continu nieuwe algoritmes en voeren innovatieve data-analyses uit. Zo krijg je snel inzicht in de huidige en toekomstige staat van assets.
Algoritme voor gericht wegonderhoud
Intensief gebruikte wegen verdienen gericht onderhoud om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen. Dit vergt omvangrijke onderhoudsopgaven. Daarom is er inzicht nodig in bijvoorbeeld wegprofielen. Daartoe hebben wij een wegenalgoritme ontwikkeld om wegprofielen te meten. Wegprofielen worden uitgedrukt in IRI (International Roughness Index). Dit is een maat voor het rijcomfort.
Omgevingslawaai mapping
Omgevingslawaai heeft een grote invloed op het welzijn en de gezondheid in een leefomgeving. Dit kan leiden tot onder meer slaapproblemen en stress. Overheden moeten inzage hebben in het geluidproductieplafond. Dit is een norm voor geluidsproductie van een rijksweg of spoorweg, die door de beheerder moet worden nageleefd. Bij het spoor zijn er verschillende soorten geluid. Hier zijn diverse wetten en regels voor. Deze richtlijn is opgenomen in de Wet milieubeheer en maakt de geluidssituatie inzichtelijk. Hierin staat de norm voor de geluidsbelasting op gevels van woningen langs het spoor. Deze wet regelt ook de naleving van de ‘geluidproductieplafonds’: de hoeveelheid geluid geproduceerd door rijdende treinen.
Storingskans verdelingenmodel
Wij hebben een storingskansverdelingenmodel (SKVM) ontwikkeld. Wij kunnen op deze manier storingen in spooronderhoudsgebieden met elkaar vergelijkbaar maken (naar juiste object brengen en uniform classificeren) door middel van machine learning. Hierna worden de vergelijkbare storingen in een dashboard ontsloten zodat de assets van verschillende spooronderhoudsgebieden met elkaar vergeleken kunnen worden.