
Wegmetingen
Bevolkingsgroei en verstedelijking zorgen voor een flinke groei in mobiliteit. Het spoor en weg maakt het mogelijk dat reizigers van a naar b kunnen reizen. Voortijdig beginnende defecten te zien door metingen en monitoring, maakt het mogelijk om vroegtijdig in te grijpen voor onderhoud. Wij helpen je graag met het inzichtelijk maken van de conditie van je spoor en weg. Benieuwd, we komen graag langs om het nader toe te lichten.

Stroefheidsmeting met methode SKM
Is uw wegdek nog 'stroef' genoeg? Een belangrijke vraag, want een goede stroefheid leidt tot veilige wegen en vermindert ongelukken. Laat op tijd de stroefheid meten en voorkom onnodige noodreparaties. Dat kan met behulp van de SKM methode (SeitenKraftMessverfahren). Bij Rijkswaterstaat wordt deze methode op dit moment geaccepteerd voor alle stroefheids- en monitoringsmetingen van bestaande deklagen ouder dan één jaar. Voor een aantal Rijkswaterstaatcontracten is deze methode ook toegestaan voor rijkswegen jonger dan één jaar, afhankelijk van de eisen die hiervoor in het betreffende contract zijn opgenomen. Voor provinciale en gemeentelijke wegen loopt momenteel nog een onderzoek bij CROW om te bepalen aan welke eisen SKM-metingen dienen te worden getoetst.

Stroefheidsmeting met 86% vertraagd wiel
De stroefheid van het wegdek wordt onder andere bepaald door de mate van ruwheid van het wegdek. Maar ook door het gebruikte mineraal aggregaat en de mate van vervuiling. Asset Insight. is in het bezit van twee stroefheidsaanhangers waarmee de stroefheid conform de 86% vertraagd wiel methode kan worden gemeten.

Langsvlakheidmeting met laserapparatuur
Een goede langsvlakheid van een weg is van belang voor de veiligheid en comfort van de weggebruiker. We meten het langsprofiel van wegen met laserapparatuur (High Speed Road Profiler, HSRP) die op een meetwagen is gemonteerd. Een belangrijk voordeel van deze methode: metingen kunnen in het verkeer worden uitgevoerd zonder verkeersoverlast te veroorzaken.

Wegmetingen
Veranderingen in de markt, zoals nieuwe contractvormen, hebben de laatste jaren geleid tot een toenemende vraag naar het verrichten van (controle)metingen aan verhardingen. Zowel bij onderhoud als nieuwe aanleg van asfaltverhardingen is de bouwer steeds vaker verantwoordelijk voor het aantonen van de geëiste kwaliteit. Ook de grotere bewustwording bij de wegbeheerder voor een veilig wegdek leidt tot een toenemende vraag naar het uitvoeren van controlemetingen. Onze afdeling Wegbouwkunde ondersteunt je daarin graag.

Fietscomfortmetingen
De fietscomfortmetingen (FCM) voeren we uit met een klein meetvoertuig (Daihatsu Cuore). Dit apparaat legt de langsvlakheid van het fietspad in twee meetsporen vast. Het gemeten langsprofiel wordt omgezet naar een comfortwaarde (Cv), zoals deze is beschreven in CROW-rapport D12-01 'Beschrijving van het Fietscomfortmetingmodel'.

Wegbouwkundig onderzoek
Een goed overwogen en verantwoorde aanleg, reparatie of vervanging van wegverhardingen is de basis van een functionele en veilige weg. Scheurvorming, spoorvorming, rafeling en andere schade moeten zo effectief mogelijk worden voorkomen. Wij voeren voor jou onderzoek uit en adviseren op wegbouwkundig gebied.

Stroefheidsmeting met Skid Resistance Tester
Zijn locaties niet toegankelijk met een voertuig voor de 86% vertraagd wielproef? Kies dan voor de SRT-meting. SRT staat voor Skid Resistance Tester. Deze stroefheidsmeting passen we toe op onder meer wegmarkeringen, verhardingen in parkeergarages, rotondes, winkelgebieden, fietspaden en diverse andere elementenverhardingen. Voordeel van deze meting is dat we meten op kleine oppervlakken en de stroefheid in verschillende richtingen bepalen. Dus niet alleen in de lengterichting, maar ook in de dwarsrichting.

Meting droge remvertraging
Om de veiligheid van de weggebruiker te waarborgen is stroefheid van groot belang. Helemaal als de snelheden hoog oplopen. Naast het meten van de stroefheid conform proef 72 van de Standaard RAW kunnen we voor jou ook de droge remvertraging uitvoeren. Hiermee bepalen we de remvertraging en remafstand van een voertuig dat door een noodstop tot stilstand moet komen. De meting kan in het verkeer worden uitgevoerd.

Algoritme voor gericht wegonderhoud
Intensief gebruikte wegen verdienen gericht onderhoud om de kwaliteit en veiligheid te waarborgen. Dit vergt omvangrijke onderhoudsopgaven. Daarom is er inzicht nodig in bijvoorbeeld wegprofielen. Daartoe hebben wij een wegenalgoritme ontwikkeld om wegprofielen te meten. Wegprofielen worden uitgedrukt in IRI (International Roughness Index). Dit is een maat voor het rijcomfort.