Stroefheidsmeting met methode SKM
Is uw wegdek nog 'stroef' genoeg? Een belangrijke vraag, want een goede stroefheid leidt tot veilige wegen en vermindert ongelukken. Laat op tijd de stroefheid meten en voorkom onnodige noodreparaties. Dat kan met behulp van de SKM methode (SeitenKraftMessverfahren). Bij Rijkswaterstaat wordt deze methode op dit moment geaccepteerd voor alle stroefheids- en monitoringsmetingen van bestaande deklagen ouder dan één jaar. Voor een aantal Rijkswaterstaatcontracten is deze methode ook toegestaan voor rijkswegen jonger dan één jaar, afhankelijk van de eisen die hiervoor in het betreffende contract zijn opgenomen. Voor provinciale en gemeentelijke wegen loopt momenteel nog een onderzoek bij CROW om te bepalen aan welke eisen SKM-metingen dienen te worden getoetst.
Bestaande wegen
We voeren de stroefheidsmeting uit met een SKM-meetwagen. Dat kan op bestaande asfalt- en betonwegen. In de meetwagen zit een volledig geïntegreerd meetsysteem, inclusief een watertank met een capaciteit van 6.500 liter. Daarnaast heeft het voertuig hoogwaardige gps-apparatuur waarmee het de locatie van de metingen nauwkeurig vastlegt.
Side Way Force-stroefheidsmeting
Tijdens deze stroefheidsmeting SKM- of SWF (Side Way Force)-methode genaamd, rijdt de meetwagen 40, 60 of 80 kilometer per uur. Hierbij is in het rechterwielspoor een vrij draaiende meetband onder een hoek van 20 graden geplaatst ten opzichte van de rijrichting. Deze meetband (vijfde wiel) is een relatief smalle luchtband (3 inch breed) zonder profiel, die met verticale kracht van 1960N op het wegoppervlak wordt gedrukt. De zijwaartse wrijvingsweerstand van de meetband die hierbij ontstaat, wordt geregistreerd en vervolgens omgerekend naar een stroefheidwaarde.
Asset.Insight. voert de SKM-metingen uit conform het Duitse technische proefvoorschrift 'TP Griff-Stb (SKM)'.
Meer weten over het meten van stroefheid?
Neem dan contact met ons op.
Telefoon: +31 30 246 94 00
E-mail: info@assetinsight.nl