Asset Insight in Magazine RDWijzer: Een stroever wegdek is veiliger
RDWijzer is het halfjaarlijks magazine van de RDW voor alle organisaties en ondernemingen in de mobiliteitsketen. Het biedt informatie over erkenningen, voertuigen, transport, rijbewijzen en nieuwe regelgeving. En geeft een informele blik achter de schermen van actuele thema's. In de RDWijzer nummer 2/2023 is Asset Insight collega Marius Nagelhout geïnterviewd over de SKM-meetwagen.
De SKM-meetwagen brengt jaarlijks de stroefheid van de helft van het Nederlandse snelwegennet in kaart. Marius Nagelhout legt uit hoe ze dit meten.
Ongeveer 2500 kilometer. Zo lang is het Nederlandse snelwegennet. En elke meter daarvan wordt jaarlijks gemonitord op, onder meer, stroefheid. Hoe stroever het wegdek, des te meer grip een autoband heeft en des te korter de remweg is. Asset Insight, onderdeel van Vialis, is één van de partijen die in opdracht van Rijkswaterstaat deze metingen doet: voor ongeveer de helft van de snelwegen in Nederland.
Zijwaartse wrijvingsweerstand
Marius Nagelhout is bij Asset Insight verantwoordelijk voor het materieel, en daarmee ook voor de SKMmeetwagen. “SKM staat voor SeitenKraft Messverfahren. Deze drukt een aparte meetband schuin op het wegoppervlak, waardoor er zijwaartse wrijvingsweerstand ontstaat. Deze kunnen we omrekenen naar een stroefheidswaarde. We doen dit meestal op de meest rechter rijstrook, omdat deze het meest intensief wordt gebruikt en dus het snelste slijt.”
Natte condities meestal maatgevend
De registratie vindt onder normale verkeers omstandigheden plaats. Daarbij wordt het wegdek nat gemaakt; vandaar dat de SKM-meetwagen 6.500 liter water met zich meedraagt. “Natte condities zijn meestal maatgevend voor de veiligheid”, legt Marius uit. “De steentjes aan de bovenkant van het asfalt slijten in de loop van de tijd, waardoor het dus gladder kan worden. Hoe gladder de steen, hoe langer de remweg. Met de SKM-methode meten we hoeveel kracht er nodig is om het meetwiel scheef te houden. Hoe minder kracht, des te gladder het wegdek.”
Twee trekhaken
Ook onder droge omstandigheden voert Asset Insight metingen uit. Marius: “Een nieuw wegdek heeft aan het oppervlak nog veel asfaltbitumen. Door de hitte die ontstaat bij een noodstop van een auto, kan bitumen gaan vloeien en ontstaat een langere remweg. Bij nat weer gebeurt dit niet, omdat water koelt. Daarom meten we, onder droge omstandigheden, met de remvertragings aanhanger. Elke paar honderd meter blokkeren we dan het derde wiel van de aanhanger, over een afstand van 24 meter. Zo meten we de remvertraging van het wegdek. We doen dit in het rechter rijspoor van een rijstrook, daarom heeft de SKM-meetwagen een tweede trekhaak, rechts van het midden. Omdat dit afwijkend is, dient de SKM-meetwagen apart gekeurd te worden door de RDW voordat deze de weg op mag. Zo houden we de weg veilig.”