
Hoe ziet de kwaliteit van onze wegen er in de toekomst uit? Dankzij de ontwikkeling van een AI-model van Marius Nagelhout (Asset Insight) en Anahita Khosravipour (VolkerWessels Infra Digital) kunnen we dat nu beter voorspellen. Het model gebruikt historische puntenwolken om de toekomstige langsonvlakheid van wegen te berekenen.

Voorspellen van langsprofielen met een AI-model
International Roughness Index
Het onderzoek richt zich op de International Roughness Index (IRI), een belangrijke maatstaf voor de langsonvlakheid van het wegdek. Om een voorspelling te kunnen doen over de IRI-waarde in de toekomst, voorselt Asset Insight niet de IRI-waarde rechtstreeks, maar wordt voorspeld hoe het langsprofiel zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van 3D puntenwolken uit het verleden. Omdat de IRI een afgeleide is van het langsprofiel, kunnen op basis van dit voorspelde langsprofiel ook toekomstige IRI-waarden worden bepaald.

Voorspelde kwaliteit IRI per 10 meter
Met behulp van AI-technieken is Asset Insight er in geslaagd om een model te ontwikkelen om nauwkeurige langsprofielen te kunnen voorspellen in de toekomst. Deze voorspellingen zijn gevalideerd door rond het voorspelde moment een extra 3D-meting uit te voeren. De vergelijking liet zien dat de IRI-waarden per 10 meter met een R² van 0,97 correct konden worden voorspeld. Dit bevestigt dat het model zeer geschikt is voor het voorspellen van langsonvlakheid.
Wegbeheerders kunnen met deze voorspellingen onderhoud beter plannen, de veiligheid verhogen en boetes voor het niet voldoen aan prestatie-eisen voorkomen. Ook kan onnodig onderhoud worden voorkomen als blijkt dat de weg binnen de gestelde prestatie-eisen blijft gedurende de looptijd het contract.
De aanpak vereist wel dat er van meerdere jaren een nauwkeurige 3D-puntenwolken beschikbaar zijn van het betreffende wegvak. Het uiteindelijke doel: tijdige signalering van oneffenheden, zodat wegen veilig en comfortabel blijven voor alle gebruikers.