Stroefheidsmeting met de Methode SKM

Inzicht krijgen in de staat van uw wegen? Asset.Insight. verzorgt diverse metingen uit, zodat u weet wat de stroefheid is van uw wegdek. Een goede stroefheid leidt tot veilige wegen en vermindert ongelukken op wegen. Door tijdig de stroefheid te meten, voorkomt u onnodige noodreparaties. Asset.Insight. kan stroefheidsmetingen uitvoeren met de SKM (SeitenKraftMessverfahren). Deze meetmethode wordt in diverse landen van Europa gebruikt voor het meten van de stroefheid. Deze methode wordt in Nederland op dit moment enkel geaccepteerd voor monitoringsmetingen van bestaande deklagen op rijkswegen.

 

 

 

SKM Methode

Asset.Insight. is in het bezit van een SKM-meetwagen. Er zit een meetsysteem in dat volledig geïntegreerd is in onze meetwagen, inclusief een watertank met een capaciteit van 6500 liter. Daarnaast is het uitgerust met hoogwaardige GPS-apparatuur, om de locatie van de metingen nauwkeurig vast te leggen. Asset.Insight. kan de stroefheid meten van nieuwe en bestaande asfalt- en betonwegen.

 

Hoe werkt het?

Deze stroefheidsmetingen worden bij 40, 60 of 80 km/h uitgevoerd door een meetwagen, waarbij in het rechter wielspoor een vrij draaiende meetband onder een hoek van 20° is geplaatst ten opzichte van de rijrichting. Deze meetband is een relatief smalle luchtband (3 inch breed) zonder profiel, die met verticale kracht van 1960N op het wegoppervlak wordt gedrukt. De zijwaartse wrijvingsweerstand van de meetband die hierbij ontstaat wordt geregistreerd en wordt vervolgens omgerekend naar een stroefheidwaarde.Tijdens de meting wordt tevens een gestandaardiseerde hoeveelheid water (theoretische waterlaagdikte 0,5mm) voor de meetband gespoten om een natte situatie te simuleren. Asset.Insight. voert de SKM-metingen uit geheel conform het Duitse technische proefvoorschrift “TP Griff-Stb (SKM)”. Bij de verwerking van deze metingen worden de meetresultaten gecorrigeerd voor de wegdektemperatuur en watertemperatuur naar een referentietemperatuur van 20°C.

 

 

Wat kunnen we nog meer registreren?

Tijdens de stroefheidsmetingen kunnen tevens textuurmetingen worden uitgevoerd met een 40 kHz textuurlaser die vóór de meetband in het rechter wielspoor is gepositioneerd om eventueel de MPD (Mean Profile Depth), of andere textuurparameters te bepalen. Daarnaast worden er HD foto’s gemaakt van het beeld van de weg.

+