HomeKlantprojecten Spooras meten

Spooras meten

VolkerRail

Spoor kan verschuiven bij langdurig gebruik, een zachte ondergrond of wisselende weersomstandigheden. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden, mogelijk zelfs tot ontsporingen. Het is van belang dat het spoor op tijd en nauwkeurig wordt gemeten en teruggeplaatst. Opdrachtgever VolkerRail maakt daarom gebruik van ons speciaal ontwikkelde algoritme.

Vraag: automatiseren meting spoor

Spooraannemer VolkerRail onderhoudt al jaren het metrospoor voor een vervoerbedrijf in de Randstad. Voor dit bedrijf voert ze metingen uit. Asset.Insight. is gevraagd te helpen bij het verder automatiseren van de metingen. Het desbetreffende vervoerbedrijf wil graag snel en nauwkeurig inzicht in afwijkingen in het spoor.

Oplossing: algoritme voor gps-locatie

Door de spooras (het midden tussen de linker- en rechterspoorstaaf) te meten, weet een stopmachine precies waar het spoor moet worden goedgelegd. Dit kan met een nieuw algoritme dat corrigeert voor gps-afwijkingen.

 

Hoe het werkt? Een scanner op een elektrische locomotief scant het spoor en de omgeving. Uit deze scans ontstaat een 3D-puntenwolk. Vervolgens zoekt het algoritme automatisch de spooras, wat input vormt voor de stopmachine. Eventuele afwijkingen op de gps-locatie worden direct gecorrigeerd. De waardes die hieruit komen, laten zien hoeveel de stopmachine het spoor moet verleggen.

Impact: snel en nauwkeurig de locatie in beeld

Met het blote oog of op een ongecorrigeerde 3D-puntenwolk is de exacte gps-locatie van een as niet goed te zien. Dankzij het algoritme gaat dit automatisch en worden nauwkeurige metingen weergegeven. Daarnaast levert het tijd op, want met het algoritme is snel informatie beschikbaar.

 

Benieuwd of wij iets voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Voor meer nieuws, volg Asset.Insight. op LinkedIn.

Feiten & cijfers

  • Opdrachtgever
    VolkerRail
  • Projectcategorieën
    Spoor

Gerelateerde informatie

+