icon-arrow-right
HomeKlantprojecten Brug (370 jaar) verbinden met IoT

Brug (370 jaar) verbinden met IoT

Ouder-Amstel

In het water glimt de reflectie van het historische dorp. De terrasjes, de klassieke gebouwen, de St. Urbanuskerk… De Bullewijk doorkruist het hart van de gemeente Ouder-Amstel. Vlak voordat de waterweg uitmondt in de Amstel ontmoet het een historische parel: de Kerkbrug. Al eeuwenlang verbindt dit rijksmonument Ouderkerk aan de Amstel met Ronde Hoep. Sinds kort is de brug ook verbonden met the Internet of Things.

Twee zwarte kastjes ter grootte van een luciferdoosje. Daarmee staat de Kerkbrug in contact met VolkerWessels. Het zijn slimme sensoren aangebracht door Asset.Insight. Zo monitort de dochter van VolkerWessels de brug tot in detail. Hoe sterk is de trilling van het verkeer? Wat is de gemiddelde hoek als de brug openstaat? Hoe vaak en wanneer staat de brug open? 'Je ziet bijvoorbeeld dat de brug veel vaker en langer open staat op zonnige dagen in het weekend', aldus Asset.Insight.

 

Die kennis levert enorme winst op voor het onderhoud. Asset.Insight.: 'De klant ging voorheen elke honderd openingen langs om de brug te smeren en om de rubberen stootblokken en de verf te checken. Nu weten we dat de brug in een warme zomermaand bijna vijfhonderd keer opengaat, terwijl dat tussen september en januari niet eens honderd keer is.'

Struinen door de data

In de ruwe data schuilen verhalen. 'We zien duidelijk wanneer het regent: dan is er veel minder vaarverkeer en staat de brug nooit langer dan twee minuten open. Maar op zonnige dagen loopt dat soms op tot wel zeven minuten, wat stilstaand verkeer, uitlaatgassen en verkeersopstoppingen veroorzaakt. Dat is natuurlijk waardevolle informatie voor een gemeente of provincie.'

Fine tuning

De brug werd drie keer bezocht om de sensoren te plaatsen en af te stemmen. Een proces van veel testen, proberen en aanpassen. De sensor werkt op hoekverdraaiing, net als een smartphone. Bij de eerste test bleek dat de sensor het dichtgaan van de brug niet goed registreerde door de trillingen van het verkeer. Omdat we die trillingen ook wilden meten, moesten we de gevoeligheid dus met grote precisie afstemmen. Zo luistert het installeren van sensoren vaak nauw en vereist het veel aandacht. Maar het is altijd een mooi moment als alles perfect is ingesteld en je de data ziet binnenkomen.'

Het lef van innovatie

Wat het werk mooi maakt? Elke dag leren. Opdrachten zijn op veel verschillende plekken en telkens moet nieuwe kennis worden opgedaan. Metingen op een brug zijn compleet anders dan op bijvoorbeeld een damwand of spoor. Dat maakt de start van een nieuwe klus altijd spannend.

Feiten & cijfers

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

Havenbedrijf Rotterdam zet IoT monitoring in voor veilige ingebruikname Theemswegtracé

Voor Havenbedrijf Rotterdam is een goede bereikbaarheid en verbinding met het achterland over de weg en het spoor belangrijk....

IoT-monitoring wordt ingezet in de Schipholtunnel om veiligheid te waarborgen

In Nederland is bij de wet bepaald dat tunnels aan bepaalde richtlijnen moeten voldoen. Dit om de veiligheid van gebruikers...

Gerelateerde informatie

+