HomeKlantprojecten Eddy Current Lorrie

Eddy Current Lorrie

GVB

In 2017 tekenden wij een langlopend contract voor het uitvoeren van niet-destructief onderzoek (NDO). Dit onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van GVB. Het contract bestaat uit twee onderdelen: Ultrasoon onderzoek en Eddy Current-metingen (wervelstroom).

 

Ultrasoon onderzoek wordt op de spoorstaven toegepast om breuken groter dan 5 millimeter vroegtijdig aan te zien komen. Door middel van Eddy Current-metingen kan op een betrouwbare manier beginnende scheurvorming kleiner dan 5 millimeter worden gevonden.

De vraag van klant GVB Amsterdam

Door ​de belasting van passerende treinen en locale condities slijten spoorstaven en ontstaan er schades in de spoorstaaf. Onze klant GVB vroeg ons om de conditie van de spoorstaven in kaart te brengen zodat preventief onderhoud beter ingepland kan worden.

 

 

Onze oplossing: onzichtbare spoorstaafschade zichtbaar maken

We hebben een uniek meetinstrument ontwikkeld en laten bouwen, genaamd de ‘Eddy Current Lorrie’. Dit apparaat is het enige ter wereld. Wat dit meetinstrument zo bijzonder maakt, is dat dit apparaat wervelstroommetingen (Eddy Current-metingen) met een grote nauwkeurigheid kan uitvoeren. Schades die nauwelijks met het blote oog te zien zijn, namelijk vanaf 0,5 mm, worden zichtbaar gemaakt. Dit wordt uitgevoerd met een snelheid van 1 tot 20 kilometer per uur. Op beide spoorstaven worden nu gelijktijdig wervelstroommetingen uitgevoerd. Bovendien zorgt de Eddy Current Lorrie ervoor dat beginnende scheuren met een diepte van 0,5 tot 5 millimeter per centimeter spoorstaaf direct worden vastgelegd. Scheuren die dieper zijn, worden vervolgens met ultrasoon gemeten. Tevens worden alle bevindingen vastgelegd op de GIS-kaart. De eerste resultaten zijn boven verwachting. GVB gaat kijken naar vervolgstappen, zodat in de toekomst de levensduur van de spoorstaven op een preventieve manier verlengd kan worden.

 

Impact

Efficiency:

  • Efficiënte en effectieve inzet van technisch personeel. Op dit moment zijn er ook Eddy Current Walking Sticks. Dit is een meetinstrument dat met de hand over het spoor wordt geduwd. Een dergelijke meting uitvoeren betekent lange wandeltochten door twee vakmensen die meerdere nachten in het spoor lopen
  • Tijdsbesparing
  • Kostenbesparing personeel
  • Preventief onderhoud is goedkoper dan ad-hoc-onderhoud (planbaar)
  • Enige apparaat in Nederland dat miniscule spoorstaafschades kan meten met een snelheid van 0 tot 20 km per uur

 

Effectiviteit:

  • Direct inzicht in spoorstaafschades op GIS-kaart
  • Preventief onderhoud kan gemakkelijker worden ingepland
  • CO2-besparing

 

 

Feiten & cijfers

+